Cum face față pandemiei unul dintre cele mai mari lanțuri de cafenele din România. Interviu cu cofondatorul 5 to go.
Publicat de: Centrul Comercial Aushopping
acum 4 ani
Stăm de vorbă cu Radu Savopol, co-fondator 5 to go, despre provocările afacerii lui și a partenerilor din franciză pe timp de pandemie. Pe parcursul lunii mai vorbim cu #eroidemeserie, care ne inspiră și care, cu o motivație ieșită din comun, se adaptează noilor provocări și sunt hotărâți să meargă mai departe.
5 to go este un brand de cafea 100% românesc, unic pe piața din România prin conceptul ”fixed price”. Povestea celui mai mare lanț de cafenele din Europa de Est și a celei mai accesate francize din România, cu peste 150 de locații, se scrie prin 5 valori: gust, profesionalism, rapiditate, diversitate și ambiție. La baza preferințelor consumatorilor 5 to go stau și originalitatea și creativitatea campaniilor brandului.
Designer de profesie, Radu a intrat în industria HoReCa în 2001, când a deschis un bar în Sinaia, Old Nick Pub. A avut această viziune antreprenorială de a concepe un business pe ideea de ”fixed price” și așa a apărut brandul 5 to go, un brand prin care a devenit cunoscut și apreciat, cu numeroase premii la activ și invitat ca speaker unde să împărtășesc oamenilor despre succes și reușite în HoReCa.
1. Ce faceți în perioada aceasta, cum v-ați adaptat?
Radu Savopol: Din data de 16 martie am decis să închidem întreg lanțul de cafenele 5 to go pentru o perioadă, o măsură pe care am considerat-o cea mai potrivită la momentul respectiv. Deși puteam alege posibilitatea de a vinde la ușă sau la geam pentru mai mult de 70% dintre locațiile noastre, nu am vrut să ne asumăm riscuri și am mizat atunci pe înțelegere din partea francizaților de a respecta decizia noastră. Înainte de Paști, am revenit asupra măsurilor și am anunțat că pe data de 5 mai vom deschide toate locațiile grupului în regim de „to go” și „drive” păstrând, desigur, toate normele de igienă și de siguranță impuse înainte de starea de urgență, dar adăugând și unele noi atât pentru clienți, cât și pentru angajații 5 to go.
Chiar și cu locațiile închise, echipa de pe teren și cea centrală și-au continuat activitatea. Nu ne-am oprit din a amenaja noi locații, 10 sunt finalizate și gata de a fi deschise, altele 15 sunt în curs, am semnat 9 francize, am închiriat 3 spații și am relocat altele 3 din nereguli legate de chirie, am listat siropul pentru acasă și cănile de porțelan, produse marca 5 to go, pe platforma celui mai mare retailer online local și ne-am pregătit cu planuri pentru redeschidere, pentru a reintra în forță pe piață.
2. Cum ați adaptat business-ul noilor provocări?
Radu Savopol: Ne-am adaptat la situația impusă de starea de urgență și, cum spuneam mai sus, am închis locațiile, dar am continuat cu munca de teren și cu cea de la birou. Avem mai multe abordări pregătite, atât către francizați, cât și către clienți. Și cred că soluțiile găsite ne vor ajuta să revenim sau poate chiar să creștem traficul locațiilor noastre începând cu 5 mai, că vom fi mai puternici pe piață și pe mai multe segmente de preț. Am convingerea că vom reuși să ducem vânzările la 50% din normal, în prima săptămână.
Am anunțat deja o primă surpriză pentru clienții 5 to go - campania ”More coffee less bucks”, prin care facem cinste cu cafea până la finalul anului: la achiziționarea oricărei cafele espresso, espresso lung sau americano, clienții noștri vor primi încă una.
3. Cum ați reusit alături de echipa 5 to go să veniți în sprijinul clienților voștri? Poți să ne spui din ce v-ați inspirat?
Radu Savopol: Cum venim în sprijinul clienților? Gândindu-ne la ei, în primul rând, ascultându-i, vorbind cu ei. Contăm mult pe feedback-ul primit de la publicul nostru, citim fiecare mesaj primit în Social Media și cel puțin pe mine nu mă veți găsi de puține ori în cafenele. Sunt mereu în locații, pentru că-mi place să iau feedback direct de la clienți, să știu ce le place, ce nu, ce produse ar vrea să mai introducem, vreau să știu tot. Și mă interesează să le ascult părerile și să putem să le și îndeplinim cerințele. Așa ne dezvoltăm pe zi ce trece, așa ne vin ideile, așa scoatem produse noi. Astfel s-a întâmplat și cu siropul Makalu Shisha, un sirop cu aromă de măr verde și de narghilea, produs unic pe piață, marca 5 to go, pe care l-am lansat anul trecut. Așa au apărut și sortimentele de smoothies, shake-uri sau frappe-uri. În urma cerințelor publicului am diversificat și produsele pe bază de cafea, am făcut pahare mai mari, deci conținut mai mult – cum e Mr. Big, de exemplu, și așa am dezvoltat și linia de căni de porțelan marca 5 to go.
Tot pornind de la acest considerent, de a ne asculta publicul, am încercat mereu să facem mai mult, să fim prezenți pe piață din ce în ce mai mult și am decis să ne punem amprenta în diverse campanii sau evenimente iubite și apreciate. Ne place să creăm o comunitate puternică, dar și să ne asociem valorile cu ale altor branduri care ni le împărtășesc, cu care simțim că putem crea momente și amintiri frumoase pentru publicurile noastre. Așa am decis să fim prezenți la Untold sau Neversea, la Art Safari, la evenimentul TedX, să realizăm un parteneriat cu Nemira, să susținem concertul aniversar VUNK de 25 de ani, să ne asociem cu Banca Transilvania pentru un proiectul pilot de mobilitate electrică UberGREEN sau pentru Ziua Iubitorului de Cafea, să fim prezenți la Swimathon sau să ne creăm propriul nostru proiect de CSR – Academia 5 to go, o campanie prin care susținem performanța în rândul tinerilor care nu au posibilități să-și demonstreze talentele și aptitudinile. Proiectul a fost inițiat împreună cu Hope and Homes for Children și ne gândim pe viitor să-l dezvoltăm și alături de alte ONG-uri.
Cu Poliția Română, da, am avut o acțiune anul trecut, de 1 martie, când am reușit prin intermediul autorităților să oferim flori în trafic doamnelor și domnișoarelor și vouchere la cafea, dar și să transmitem un mesaj de impact – de atenționare în a conduce cu prudență și a minimiza riscul producerii de accidente. O altă acțiune realizată de curând, în plină pandemie, a fost să oferim cafea Poliției, Jandarmeriei și Armatei, în semn de mulțumire pentru eforturile constante din ultima perioadă și, desigur, pentru a le da doza de energie pentru întreaga zi de muncă. Tot pe aceeași premisă am oferit anul trecut cafea echipelor unora dintre cele mai ascultate matinale radio din România, o acțiune care ne-a fost foarte dragă și am realizat un parteneriat cu Fan Courier prin care am oferit cafea gratis curierilor, de Black Friday, în 2019.
4. Care a fost decizia pe care ați luat-o la începutul pandemiei și cum ați știut că afacerea voastră este în siguranță?
Radu Savopol: Decizia de la începutul pandemiei, așa cum am spus și mai sus, a fost să închidem toate locațiile grupului începând cu data de 16 martie. A fost o decizie greu de luat, dar a primat prevenția. Dacă la începutul crizei eram convins că putem continua să vindem, să ținem locațiile deschise, evoluția situației m-a făcut să regândesc situația în cel mai realist mod cu putință.
Poate a fost o măsură dură cea pe care am luat-o, cu închiderea locațiilor 5 to go, dar a fost necesară dată fiind situația la nivel mondial.
Acum însă cred că trebuie să facem ca lucrurile să revină ușor, ușor la normal, să ne readaptăm la viața de dinainte cât se poate, iar noi ne dorim să fim aproape de clienții noștri și de aici și prima idee de campanie, cu care redeschidem locațiile - vrem să oferim doza dublă de energie clienților 5 to go pentru a-și relua activitățile și să le mulțumim că au rămas aproape de noi.
Sigur, nu punem pe planul doi măsurile de igienă și de siguranță, ele rămân primordiale în continuare - Utilizarea dezinfectantului pentru mâini în toate locațiile 5 to go ori de câte ori e necesar, decizia de a servi produsele exclusiv în pahare „to go”, oferirea capacelor și a paletinelor doar de către barista și încurajarea clienților de a plăti electronic sunt măsurile luate de noi înainte de criză. La acestea se adaugă noi măsuri, atât pentru siguranța clienților, cât și a angajaților. Reorganizarea spațiului și a timpului petrecut în locații e una dintre ele: pentru locațiile prevăzute cu spații de stat am luat decizia de a renunța la ele iar în funcție de dimensiunea locațiilor avem în vedere următoarele măsuri cu privire la acces: în spațiile de până în 20 metri pătrați se va intra pe rând, unul câte unul, iar în locațiile de 20-40 metri pătrați, vor avea acces maximum doi clienți, cu distanța de siguranță de 1,5 metri între ei. Și pentru angajați am impus noi măsuri, extra celor de dinainte de închidere - purtarea obligatorie a măștii de protecție și a mănușilor.
5. Care sunt planurile voastre după starea de urgență?
Radu Savopol: Ca antreprenor, am trecut și prin alte situații de criză, poate nu la fel de ample, dar cu efecte similare. Sunt obișnuit să gestionez și situații dificile, iar calmul, experiența și atitudinea cu care vezi businessul ajută enorm. Sunt optimist că vom face lucrurile la fel de bine ca și până acum, poate chiar mai bine și că publicul ne va rămâne fidel. Așa cum am spus, am pregătit planuri de relansare, avem mai multe idei pe care de abia așteptăm să le punem în practică, perioada aceasta a fost bună cumva să ne așezăm gândurile, ideile, planurile și să le analizăm mai în detaliu, mai în liniște.
Cred că businessul ”to go” este într-o situație privilegiată față de cafenelele aglomerate, cu multe locuri de stat, de socializat. Un alt avantaj este poziționarea noastră de preț, așa că sperăm că vom fi bine percepuți când redeschidem, pe 5 mai.
6. Din perspectiva ta, ce înseamnă să fii erou de meserie?
Radu Savopol: Să fii erou de meserie înseamnă, pentru mine, să-ți faci treaba așa cum poți mai bine, să te dedici 100% și să cauți să bucuri pe cei din jur cu ceea ce faci. Dar mai ales să-ți facă ție plăcere. Să ai un mesaj de transmis și să ajungă unde trebuie, în forma în care vrei tu. Să știi că ești un om împlinit, că faci un bine sau că stârnești o emoție pozitivă, că inspiri sau motivezi pe cineva prin ceea ce faci.
7. Ai un mesaj pentru cei care ne urmăresc despre cum se pot implica în comunitate?
Dorința de implicare vine din interior. La mine așa a venit și așa am și reușit să mă dezvolt în business, să mă descopăr mai mult și să-mi folosesc talentul de designer într-un mod creativ, desenând, de exemplu, paharele 5 to go. Așa că mesajul e unul simplu – gândiți-vă la ce vă face plăcere, inspirați-vă din tot ce vedeți în jur, în natură, în oameni, în conversații, urmați-vă calea și gândiți pozitiv. Ideile bune vin și la o cafea, așa că vă aștept să treceți pragul cafenelor noastre și să vă lăsați inspirați de povestea noastră, la 5 to go.